Projekt „Testowanie przydatności polskich wersji narzędzi przeznaczonych do wczesnego identyfikowania dzieci z problemami rozwojowymi”

Fundacja SYNAPSIS w ramach Programu „Badabada” wraz z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi badania nad przydatnością polskich wersji  narzędzi przeznaczonych do wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych u dzieci. Projekt dotyczy sprawdzenia właściwości kwestionariuszy Q-CHAT, M-CHAT-R, części 2. i 3. baterii BISCUIT oraz arkusza obserwacyjnego z zestawu BISCUIT. Ponieważ poznanie właściwości narzędzi przesiewowych wymaga zbadania dużej grupy dzieci, do udziału w projekcie zaproszeni zostali Partnerzy Programu „Badabada”. Chęć wzięcia w nim udziału wyraziło ponad 30 placówek z całej Polski, którym serdecznie dziękujemy za zaangażowanie w nasze działania. Po zakończeniu projektu opracowany zostanie raport prezentujący wyniki badania, który zostanie zamieszczony na naszej stronie internetowej.

Dowiedz się więcej: Bateria BISCUIT

Projekt adaptacji i walidacji narzędzi ADOS-2-PL i ADI-R-PL został zakończony

Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na dobre właściwości psychometryczne polskich wersji obydwu narzędzi. Po opublikowaniu podręcznika i protokołów ADOS-2-PL może być stosowany przez osoby przeszkolone w diagnostyce indywidualnej. Wydawcą ADOS-2-PL jest Hogrefe Testcentrum. Poniżej znajduje się link do strony ze szczegółowym opisem rezultatów projektu. 

Dowiedz się więcej.

Jednocześnie informujemy, że zespół „Badabada” uczestniczy w kontynuacji prac badawczych dotyczących Modułu T narzędzia ADOS-2-PL, przeznaczonego dla dzieci w wieku 12-30 miesięcy. Mają one na celu przygotowanie wyników porównawczych, które umożliwią pełniejszą interpretację wyniku dziecka, a także monitorowanie rozwoju dziecka.

Badanie właściwości psychometrycznych polskiej wersji ITSP

Zespół „Badabada” bierze udział w projekcie realizowanym w ramach grantu POLSIBS, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Do prowadzenia badań zaproszeni zostali także Partnerzy Programu „Badabada”. Celem przedsięwzięcia jest określenie właściwości polskiej wersji językowej ITSP – kwestionariusza do badania przetwarzania informacji sensorycznych u niemowląt i małych dzieci. W ramach projektu dane zbierane są w grupach dzieci rozwijających się typowo, dzieci z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń w wieku od 7 miesięcy do 3 lat. Kierownikiem projektu jest dr hab. Przemysław Tomalski. 

Badanie właściwości psychometrycznych polskiej wersji Q-CHAT

Zespół „Badabada” współpracuje z Katedrą Psychologii Rehabilitacyjnej Wydziału Psychologii UW w projekcie dotyczącym polskiej wersji językowej Q-CHAT. Jest to narzędzie do badań przesiewowych pod kątem zaburzeń
ze spektrum autyzmu (ASD) dzieci w drugim roku życia. W ramach projektu zbierane są informacje na temat właściwości Q-CHAT oraz jego przydatności do wykrywania wczesnych objawów autyzmu. Kierownikiem projektu jest prof. dr hab. Ewa Pisula.

Adaptacja i walidacja polskiej wersji ADOS-2 i ADI-R

Zespół „Badabada” uczestniczy w projekcie badawczym, którego celem jest ocena przydatności w diagnostyce
i terapii polskich wersji narzędzi do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu: ADOS-2 i ADI-R. Są to najpopularniejsze na świecie narzędzia do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu, określane mianem złotego standardu diagnostycznego. Badanie stanowi ważny krok w kierunku umożliwienia stosowania ADOS-2
i ADI-R w Polsce, a w konsekwencji zobiektywizowania procesu diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu. Projekt realizują prof. dr hab. Ewa Pisula i dr Izabela Chojnicka z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego,
w ramach grantu badawczego przyznanego przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, współfinansowanego ze środków UW (w latach 2013-2016).

Dowiedz się więcej.

Back to Top